Nog een compositie van mij heet "Sawatdee", wat een Thaise groet is. Dit betekent ook geluk en voorspoed en ofschoon de tune zelf niets met Thailand heeft te maken, leek de titel me goed genoeg. Op de foto hieronder zie je de registratiekamer van studio 8 en Ferry Sluyter die een mooie fluit- en tenorsaxsolo laat horen in "Sawatdee". Je kunt het horen door op de foto te klikken.

Ook drummer en collega Hugo Vogel had een nummer gecomponeerd en ge-arrangeerd. Ik heb er een contra-melodie bij bedacht die met synthesizer wordt ingevuld. Het is een prachtig nummer en hoewel ik het niet gemaakt heb, wilde ik toch dat het op deze site niet ontbrak. Er zijn ook nog composities van andere bandleden op deze site te vinden.

Door op de foto te klikken is dit nummer te horen. De titel "Whisper" bedacht Hugo met een knipoog naar Benny Golson's "Whisper Not". Muzikaal hebben die twee nummers echter geen relatie, mocht u dat erin zoeken.

Hugo Vogel is daar niet mee gestopt. Hij kan ook overweg met een piano en ging de muziek serieus oppakken. Nu is hij componist en heeft zijn eigen site met muziek voorbeelden.
Mijn broer Gerard woont in Amstelveen, waar Hugo in 1947 is geboren. Toevallig heeft Hugo's broer een paar keer gespeeld mijn mijn broer in een jazz-combo - hoe groot zou de kans zijn dat zoiets gebeurt!? Maar zo ging dat. Hugo's vader is de bekende koordirigent en componist Willem Vogel, waarmee ik als geluidstechnicus ook een paar keer te maken heb gehad.

Meer foto's van de PT-band zijn de vinden via onderstaande link.

Ik was ook technicus van een KRO-programma met de naam "Walhalla Symfonie". Het waren specials waar ik mijn kennis van muziekmontages kwijt kon, maar ditmaal met behulp van synthesizers (ARP 2500 en 2600) en andere speciale apparatuur (zoals de Publison Pitchshifter en de Synton Vocoder). Dit programma was een idee van KRO programmamaker Theo Stokkink en het werd via Hilversum 3 (nu Radio 3FM) uitgezonden. Het was eigenlijk een twee uur durend programma, waarvan het eerste uur gewoon "Walhalla" heette (op woensdag avond uitgezonden) en het tweede uur "Walhalla Symfonie" (op zondagavond uitgezonden).

Theo Stokkink

Het begon op 4 oktober 1981 en er werden 34 symfonieën gemaakt, de meest door mij. Niet allemaal, omdat in 1982 de SVEM van start ging en ik ook hoorspelen deed, dus ik had het nogal druk en werden er nog twee collega's van mij ingewerkt om de symfonieën te maken. De eerste symfonie koste veel tijd. Het oorspronkelijke plan was om er 4 uur voor uit te trekken, waarbij ik meteen voorstelde om er maar een hele dag van te maken. Het werden 6 uur montage, waarin we ongeveer 10 minuten op band kregen. Uiteindelijk werkten we van 9 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. Nadien werden er twee hele dagen uitgetrokken voor de montage van de wekelijks terugkerende symfonie en dat is zo gebleven.

Ik heb ook zelf een symfonie mogen maken - inhoudelijk dus - en ik koos als thema: liefde, het centrale thema in de meeste muziek. Elke symfonie begon met een orginele compositie van een Nederlandse synthetiseur, waarbij het thema van de Walhalla tune gebruikt moest worden. Ik componeerde mijn eigen opening en gebruikte drie sequences. De eerste sequence maakte ik thuis op mijn Wersi orgel (!) en later voegde ik daar nog wat ARP 2600 elementen bij. Voor de derde sequence gebruikte ik de ritme track van mijn arrangement die ik had gemaakt van de tune van een Duitse SF TV-serie: "Alpha, Alpha" (ook te vinden op de volgende pagina). Ik maakte een nieuwe tune met deze 5/4 ritme-track. Ik gebruikte daarbij ook mijn eigen Korg MS-20 synthesizer.
Hier is die opening, met Theo Stokking die een fragment voorleest uit een boek van Midas Dekkers.

In 1983 werden er nog eens 4 symfonieën uitgezonden, na een break van 14 maanden. Voor mij was een daarvan de beste aflevering. Het was een reis van Europe naar Japan in muziek, met de titel: "Japan Express(ie)".  Ik denk dat het Wybo Goslinga was (van het Nederlandse magazine voor electronische muziek: Sonic Report) die zijn platen collectie voor die uitzending gebruikte. (Ik weet zeker dat het Wybo was, want ik vond onlangs zijn website!). 
Het was mijn taak om er een symfonie van te maken. We huurden zelfs een EMU Emulator 1 voor wat effecten, maar verder werd alleen tape-editing gebruikt en wat effect-apparatuur. Computers om te editen waren er nog lang niet.  We werkten een paar dagen aan dit programma. Ik vind het jammer dat ik dit programma niet in z'n geheel online kan zetten, vanwege de rechten, maar een paar fragmenten moet toch kunnen.

Fragmenten uit een Walhalla Symfonie: Japan Express(ie) - uitz.:4-sept-1983

Vliegreis

TE-Express

Bali-Vietnam

Vietnam-China

"Walhalla Symfonie" en radiodocumentaires waren niet genoeg om te kunnen  promoveren van programma technicus A tot Hoofd programma technicus. Daarvoor moest ik bijv. muziektechnicus worden. Als test moest ik een big band mixen van een 16-sporen band. Dat ging niet erg goed, want ik luisterde meer naar de muziek en het kon me niet zoveel schelen hoe het klonk - als ik producer was zou ik van een goede opname uitgaan en niet een slechte opname later zien te corrigeren. Maar voor radio ligt dat anders, omdat je toch iets goeds moet zien te maken uit een slechte situatie - ik vond dat eigenlijk maar niks. 

Maar een jaar later werd ik toch hoofd programma technicus, omdat ik me ging specialiseren in hoorspelen. Dit was erg leuk, omdat je inventief moet zijn en allerlei oplossingen verzinnen voor vreemde verzoeken van de regisseurs. Ook voor hoorspelen gebruikte ik soms synthesizers en andere gespecialiseerde geluideffects apparatuur. De hoorspelen die ik deed waren vaak zeer avant garde. 

Op de foto links ben ik bezig met een microfoon opstelling voor acteur René Lobo.

In diezelfde tijd ging ik ook aan iets anders beginnen. Samen met Theo Rijsdijk en Fred de Beer, twee collega's die iets ouder dan ik waren en meer ervaring hadden, vormden we een werkgroep om een electronische muziekstudio in te richten ten behoeve van muziekproducties en hoorspelen. Dat werd de S.V.E.M. Deze studio werd in 1982 geopend en ik heb hier een apart hoofdstuk over gemaakt op deze site.

De TROS en KRO hadden programma's voor amateur muziek. In 1982 maakten ze een serie van 10 afleveringen met alleen maar musicerende programma technici. De serie heette "Tussen de schuiven". Dit is een woordgrapje. "Tussen de schuifdeuren" wil zeggen optreden in de huiselijke sfeer, waarbij de schuifdeuren (vaak geplaatst in de kamer waardoor de kamer werd opgesplitst: een kamer en-suite) als het theatergodrijn wordt voorgesteld en de ruimte tussen de schuifdeuren als bühne. Geluidstechnici werden met mengpanelen en bedienen faders. Deze faders noemen we ook wel "schuiven", vandaar dus "Tussen de Schuiven".

De PT-band zat in een van de afleveringen en mijn goede collega Beer Gertenbach in een andere aflevering en ik heb een paar arrangementen voor hem gemaakt. Beer is de enige van ons die al professionele ervaring had. Onder het pseudoniem Beer Bossu zong hij in musicals en is te horen op verschillende platen uit de jaren 60. Hij werd ook programmatechnicus en was een van de betere hoorspeltechnici bij de omroep. Bij de NCRV heeft hij ook een tijdje een eigen programma gehad dat hij presenteerde en produceerde. Als fan van Doris Day belt hij haar elke jaar op haar verjaardag op.
Ik heb nooit geweten dat er een foto was van de opnamesessie, maar toen Beer deze site tegenkwam heeft hij mij de foto hieronder gestuurd. De drie opnames die we voor TROS-KRO maakten kun je hier horen.

Helemaal rechts staat Beer en naast hem Hans Rikkert de Koe. Daarnaast sta ik, en daarnaast Egbert Schoenmaker, tegenwoordig organist van de H.H. Simon & Judaskerk in Ootmarsum. 
Ik had de arrangementen gemaakt van bovenstaande liedjes en de demoversie van "By the light of the silvery moon" heb ik opgenomen in het hoofdstuk "Thuis: toen". 
De eerste twee liedjes zijn met de PT-band en de zanggroep. In het derde liedje, "Mist in Amsterdam", begeleid ik Beer op de piano (gedubbeld) en accordeon. Ik ben geen pianist (en geen zanger) maar ik bluf mij er aardig uit ;-)

In een andere aflevering van het TROS-KRO programma spelen Hugo Vogel, Paul Schoenmakers en ik samen met gitarist John Evers. Ik heb geen foto van het gelegenheidsbandje dat The John Evers Band werd gedoopt.. John Evers was toen al een geweldige gitarist die zich steeds verder ontwikkelde en tot zijn dood in 2008 elke dag speelde. Met de John Evers Band namen we drie songs op. Rob Gerritsen, nog een collega, zingt "Follow You", waar hij ook de tekst voor schreef. John Evers componeerde de muziek. Onze bassist Paul Schoenmakers schreef "Rockels" - een heel ander soort compositie dan die ik maakte voor deze groep en die ik "Lepus" heb genoemd.

The John Evers Band

Follow you 
(met Rob Gerritsen)
(Evers/Gerritsen)

Rockels

 (Schoenmakers)

Lepus

(de Boer)

Wij waren niet tevreden over de mixage van de nummers. Het was gedaan door een technicus die het nog moest leren. We besloten na beraad om in ieder geval één van de nummers (Follow You) over te laten doen door Hugo Vogel. Helaas bleek de meersporenband gewist te zijn. Door toevoegen van een gefilterde track heb ik de zang wat kunnen optillen. Niet eenvoudig, maar het hielp iets.

Lepus had ik eerder opgenomen op mijn Wersi Orgel. Die opname staat bij het hoofdstuk Thuis: Toen!
Ik heb het nummer weer in mijn repertoire opgenomen en speel het nu op de PSR-3000.

Op 26 september 2008 kreeg ik het afschuwelijke bericht dat oud-collega 
en begenadigd gitarist John Evers is overleden. Hij was nog maar 52 jaar.

 

Met grote verslagenheid hebben wij kennisgenomen van het plotselinge overlijden op woensdag 24 september van 

John Evers

 John heeft gedurende een periode van 29 jaar met veel toewijding en gedrevenheid zijn talenten ingezet voor het succes van Technicolor Radio.

Wij zullen hem herinneren als een collega met grote betrokkenheid, collegialiteit en vooral muzikaliteit.

Zijn vrouw Ditsy en naaste familie wensen wij alle sterkte toe om dit enorme verlies te dragen. John houdt veel van bloemen.

De afscheidsplechtigheid zal plaatsvinden op dinsdag 30 september om 13:30 uur in De Open Hof, Veenbesstraat 2 te Soest. Vanaf 13.00 uur bestaat de mogelijkheid om aldaar afscheid te nemen van John.

Om 14:30 uur is de begrafenis op de Gemeentelijke Begraafplaats, Veldweg 18 te Soest
Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren in De Open Hof.

Technicolor Nederland
Collega’s en directie

Volgende