Al eerder had ik een paar demo's gemaakt op de synthesizers van de NOS, de ARP 2500 en 2600. Ik heb de demo's nog wat bijgewerkt en die zijn ook in een van de afleveringen van "Tussen de Schuiven" uitgezonden. Ze zijn vrij kort.
De eerste is niet mijn eigen compositie, maar is door Erich Ferstl gemaakt voor de Duitse science fiction TV-serie "Alpha Alpha". Het is een 5/4 maat en wordt in de oorspronkelijk uitvoering door 6 saxofoons gespeeld. Ik vind het een pracht nummer en nam het op van TV. Na een tijdje heb ik het gearrangeerd voor accordeon en uiteindelijk met synthesizer uitgevoerd. De percussie-track heb ik op de ARP 2500 gemaakt en ook gebruikt voor andere tunes.
De tweede tune heet "Chopper". De maten zijn 8-7-8-6 (of 4-4-4-3, 4-4-4-2). Maar in het midden moet twee keer zo snel geteld worden en is het een 7/4 maat. Een beetje vreemd, dat geef ik toe, maar het ontstond gewoon op die manier. Als je het beluisterd kun je horen dat ik er zelf aardig wat moeite mee had. Ik noemde het stuk "chopper" (helicopter), toen ik ontdekte dat als ik iets veranderde in de sequencer van de synthesizer, het geluid op dat van een helicopter leek. Ik maakte daar gebruik van aan het eind van het nummer.
Het derde stukje heet "F.A.D.". Het is eigenlijk het laatste deel van een orgelstuk dat ik vele jaren eerder had gemaakt. Ik probeerde iets te maken dat leek op barok. Mijn vader zat naast me toen ik vreselijk zat te zoeken naar harmonieën en raakte geïrriteerd. Hij zei: "Wil je soms beroemd worden als je dood bent?" Ik moest daar erg om lachen. In het laatste deel deed ik wat gekke dingen (zeker voor barokmuziek!) en dat stukje besloot ik op synthesizer te doen. Ik herinnerde de opmerking van mijn vader en noemde het "Fame After Death", dus F.A.D.
Het vierde stukje is iets dat ik synthesizer probeerde toen naar aanleiding van iets dat ik in Thailand had gehoord. In Bangkok is een beroemd tempeltje, een geesteshuisje,  dat op een druk kruispunt staat. Er komen veel mensen en er zijn vaak wat musici en danseressen die tegen betaling optreden voor Brahma (Phra Phrom). Ik heb een stuk daarvan opgenomen en een klein stukje melodie sprak me erg aan. Ik weet niet hoe dat melodietje heet, dus heb ik het stukje "Erawan" genoemd, hetzelfde als het geesteshuisje van het Erawan Hotel en de olifant van Phra Phrom.


Alpha Alpha


Chopper


F.A.D.


Erawan

Het TROS-KRO programma werd uitgezonden in januari en februari 1983.
1982 was een erg druk jaar voor me, behalve Walhalla Symfonie en het  "Tussen de Schuiven" project, was ik ook met hoorspelen begonnen en de SVEM opende dat jaar haar deuren. Maar ook mijn collega's hadden het steeds drukker en het was steeds moeilijker om bij elkaar te komen, dus we besloten te stoppen. Uiteraard hield de PT-band op, want ik had ook geen tijd om te arrangeren, iets wat me sowieso niet makkelijk afging. De John Evers Band is nog even doorgegaan, maar ook dat was niet vol te houden.

Maar in de SVEM kon ik ook mijn muzikale ei kwijt. Deze keer met een computersynthesizer, de Fairlight van CMI. En ook thuis ging ik mee op de computer doen. Ik kocht een Atari 1024 met Steinberg Pro24 software en sloot daar mijn Yamaha DX7 en mijn Roland MT32 op aan om demo's te maken. Ik heb een speciale pagina gemaakt van mijn SVEM tijd en wat ik toen maakte tussen 1982 en 1989.

De laatste jaren dat ik voor de NOS (toen NOB genoemd en onafhankelijk gemaakt van de omroepen) deed ik niet veel met muziek. De veranderende ideeën over de rol van de omroep, die tot op heden nog doorwoed en de publieke omroep steeds verder ontmantelt, maakten het werk (en de programma's) steeds minder interessant.
Maar dat niet alleen, want ook het NOB reorganiseerde en dat betekende voor de technici: "clustering". Dat betekende niet anders dan dat ik vanaf dat moment niet meer voor iedere omroep werkte, maar alleen nog voor KRO, NCRV en TROS. Dit betekende dus dat wanneer de NOS een hoorspel ging opnemen, ik daarvoor niet in aanmerking kwam. Dat is nog wel eens doorbroken, omdat regisseurs specifiek om mij vroegen en ja, de klant is koning. Maar het verwaterde en ook het aantal hoorspelen werd veel minder.

Ik werkte nog steeds veel uren en een paar programma's waren nog interessant genoeg of alleen maar leuk om te doen. Programma's zoals "Damocles", "Thank God, it's Friday", "Goudmijn" en "Theater van het Sentiment", toevallig (?) allemaal KRO-programma's. Ik deed ook een simpel programma met 78-toeren platen, getiteld "Oud Plaatwerk" (TROS) met presentator/zanger Herman Emmink, die ik al ken sinds ik in 1973 bij de NOS kwam te werken bij het programma "Muzikaal Onthaal", een soort programma dat toen (jaar in, jaar uit) wekelijks was, maar waar nu zelfs per maand geen geld meer voor is. Maar natuurlijk kende ik Herman ook al van voor die tijd als dè zanger van "Tulpen uit Amsterdam". Helaas werd ook dit programma gecancelled. Alle jazz-programma's die ik leuk vond verdwenen ook. Maar begin 90er jaren had ik geen hoorspelen meer en ook de SVEM bestond niet meer. Mijn werk was niet meer genoeg om mijn functie als hoofdprogramma technicus te rechtvaardigen.

Dus ongeveer in 1987 begon ik met een hobby dat resulteerde in een website over TV-series. Door deze hobby heb ik veel geleerd over databases, computers en programmeren. Deze kennis kwam me goed te pas toen de KRO vroeg om een project te doen voor ze. Ik werd door het NOB voor drie maanden gestationeerd bij de KRO, vanaf oktober 1996 . Maar het project slaagde en het werd voortgezet. Juli 1997 trad ik in dienst van de KRO en verliet ik het NOB na 24 jaar en 4 maanden. Het NOB kon (of liever wilde) mij niet hetzelfde interessante werk geven dat ik bij de KRO deed.

Ik kreeg het erg druk bij de KRO, dus ik deed niet zoveel met muziek. Maar soms speelde ik nog wel eens op een Steinway in de studio (die waren er toen nog!) en heb daar nog een compositie gemaakt in een stijl, die niet echt bij mij past. Het staat op de Thuis: Toen pagina.
De KRO verhuisde naar een andere lokatie in Hilversum in mei 2000 en ik werk er nog steeds. In 2004 heb ik een keyboard gekocht, een Yamaha PSR3000, en ik geniet er erg van.

Inmiddels heb ik geüpgrade naar een Yamaha PSR-S950. Zie ook mijn YouTube pagina.

Ik word 65 op 10 august 2014.

Naar volgende hoofdstuk