Al eerder had
ik een paar demo's gemaakt op de synthesizers van de NOS, de ARP 2500 en
2600. Ik heb de demo's nog wat bijgewerkt en die zijn ook in een van de
afleveringen van "Tussen de Schuiven" uitgezonden. Ze zijn vrij
kort.
De eerste is niet mijn eigen compositie, maar is door Erich Ferstl
gemaakt voor de Duitse science fiction TV-serie "Alpha Alpha".
Het is een 5/4 maat en wordt in de oorspronkelijk uitvoering door 6 saxofoons
gespeeld. Ik vind het een pracht nummer en nam het op van TV. Na een tijdje
heb ik het gearrangeerd voor accordeon en uiteindelijk met synthesizer
uitgevoerd. De percussie-track heb ik op de ARP 2500 gemaakt en ook gebruikt
voor andere tunes.
De tweede tune heet "Chopper". De maten zijn 8-7-8-6
(of 4-4-4-3, 4-4-4-2). Maar in het midden moet twee keer zo snel geteld
worden en is het een 7/4 maat. Een beetje vreemd, dat geef ik toe, maar het
ontstond gewoon op die manier. Als je het beluisterd kun je horen dat ik er
zelf aardig wat moeite mee had. Ik noemde het stuk "chopper"
(helicopter), toen ik ontdekte dat als ik iets veranderde in de sequencer van
de synthesizer, het geluid op dat van een helicopter leek. Ik maakte daar
gebruik van aan het eind van het nummer.
Het derde stukje heet "F.A.D.". Het is eigenlijk het
laatste deel van een orgelstuk dat ik vele jaren eerder had gemaakt. Ik
probeerde iets te maken dat leek op barok. Mijn vader zat naast me toen ik
vreselijk zat te zoeken naar harmonieën en raakte geïrriteerd. Hij zei:
"Wil je soms beroemd worden als je dood bent?" Ik moest daar erg om
lachen. In het laatste deel deed ik wat gekke dingen (zeker voor
barokmuziek!) en dat stukje besloot ik op synthesizer te doen. Ik herinnerde
de opmerking van mijn vader en noemde het "Fame After Death", dus
F.A.D.
Het vierde stukje is iets dat ik synthesizer probeerde toen naar
aanleiding van iets dat ik in Thailand had gehoord. In Bangkok is een beroemd
tempeltje, een geesteshuisje, dat op een druk kruispunt staat. Er komen
veel mensen en er zijn vaak wat musici en danseressen die tegen betaling
optreden voor Brahma (Phra Phrom). Ik heb een stuk daarvan opgenomen en een
klein stukje melodie sprak me erg aan. Ik weet niet hoe dat melodietje heet,
dus heb ik het stukje "Erawan" genoemd, hetzelfde als het
geesteshuisje van het Erawan Hotel en de olifant van Phra Phrom.
Het TROS-KRO
programma werd uitgezonden in januari en februari 1983.
1982 was een erg druk jaar voor me, behalve Walhalla Symfonie en het
"Tussen de Schuiven" project, was ik ook met hoorspelen begonnen en
de SVEM opende dat jaar haar deuren. Maar ook mijn collega's hadden het
steeds drukker en het was steeds moeilijker om bij elkaar te komen, dus we
besloten te stoppen. Uiteraard hield de PT-band op, want ik had ook geen tijd
om te arrangeren, iets wat me sowieso niet makkelijk afging. De John Evers
Band is nog even doorgegaan, maar ook dat was niet vol te houden.
Maar in de SVEM kon ik ook
mijn muzikale ei kwijt. Deze keer met een computersynthesizer, de Fairlight
van CMI. En ook thuis ging ik mee op de computer doen. Ik kocht een Atari
1024 met Steinberg Pro24 software en sloot daar mijn Yamaha DX7 en mijn
Roland MT32 op aan om demo's te maken. Ik heb een speciale pagina gemaakt van
mijn SVEM tijd en wat ik toen maakte tussen 1982 en 1989.
De laatste jaren dat ik
voor de NOS (toen NOB genoemd en onafhankelijk gemaakt van de omroepen) deed
ik niet veel met muziek. De veranderende ideeën over de rol van de omroep,
die tot op heden nog doorwoed en de publieke omroep steeds verder ontmantelt,
maakten het werk (en de programma's) steeds minder interessant.
Maar dat niet alleen, want ook het NOB reorganiseerde en dat betekende voor
de technici: "clustering". Dat betekende niet anders dan dat ik
vanaf dat moment niet meer voor iedere omroep werkte, maar alleen nog voor
KRO, NCRV en TROS. Dit betekende dus dat wanneer de NOS een hoorspel ging
opnemen, ik daarvoor niet in aanmerking kwam. Dat is nog wel eens doorbroken,
omdat regisseurs specifiek om mij vroegen en ja, de klant is koning. Maar het
verwaterde en ook het aantal hoorspelen werd veel minder.
Ik werkte nog steeds veel
uren en een paar programma's waren nog interessant genoeg of alleen maar leuk
om te doen. Programma's zoals "Damocles", "Thank God, it's
Friday", "Goudmijn" en "Theater van het Sentiment",
toevallig (?) allemaal KRO-programma's. Ik deed ook een simpel programma met
78-toeren platen, getiteld "Oud Plaatwerk" (TROS) met
presentator/zanger Herman Emmink,
die ik al ken sinds ik in 1973 bij de NOS kwam te werken bij het programma
"Muzikaal Onthaal", een soort programma dat toen (jaar in, jaar
uit) wekelijks was, maar waar nu zelfs per maand geen geld meer voor is. Maar
natuurlijk kende ik Herman ook al van voor die tijd als dè zanger van
"Tulpen uit Amsterdam". Helaas werd ook dit programma gecancelled.
Alle jazz-programma's die ik leuk vond verdwenen ook. Maar begin 90er jaren
had ik geen hoorspelen meer en ook de SVEM bestond niet meer. Mijn werk was
niet meer genoeg om mijn functie als hoofdprogramma technicus te
rechtvaardigen.
Dus ongeveer in 1987 begon
ik met een hobby dat resulteerde in een website over TV-series. Door deze
hobby heb ik veel geleerd over databases, computers en programmeren. Deze
kennis kwam me goed te pas toen de KRO vroeg om een project te doen voor ze.
Ik werd door het NOB voor drie maanden gestationeerd bij de KRO, vanaf
oktober 1996 . Maar het project slaagde en het werd voortgezet. Juli 1997
trad ik in dienst van de KRO en verliet ik het NOB na 24 jaar en 4 maanden.
Het NOB kon (of liever wilde) mij niet hetzelfde interessante werk geven dat
ik bij de KRO deed.
Ik kreeg het erg druk bij
de KRO, dus ik deed niet zoveel met muziek. Maar soms speelde ik nog wel eens
op een Steinway in de studio (die waren er toen nog!) en heb daar nog een
compositie gemaakt in een stijl, die niet echt bij mij past. Het staat op de Thuis: Toen pagina.
De KRO verhuisde naar een andere lokatie in Hilversum in mei 2000 en ik werk er
nog steeds. In 2004 heb ik een keyboard gekocht, een Yamaha PSR3000, en ik
geniet er erg van.
Inmiddels heb ik geüpgrade
naar een Yamaha PSR-S950. Zie ook mijn YouTube pagina.
Ik word 65 op 10 august
2014.