Thuis: Toen !

Het Begin Accordeon Connection Op mijn werk De SVEM Thuis: Toen ! Thuis: Nu !

Dit hoofdstuk gaat over de muziek die ik thuis maakte.  Het opnemen van de muziek die mijn broer en ik maakte begon toen mijn vader een kleine bandrecorder kocht, ik geloof dat het een Aristona was. Ik heb nog steeds de banden, maar het is moeilijk om te bepalen wanneer deze precies zijn opgenomen. Ze zijn eigenlijk alleen maar interessant voor mijn broer en mij, dus zal ik ze niet op deze site plaatsen.

Het werd interessanter na een bezoek bij een ook van me.
Mijn oom had namelijk een heel wat mooiere recorder en ik vond hem prachtig, en gelukkig mijn vader ook, dus heeft hij er net zo een gekocht, een Uher Royal. Een pracht machine met 4 snelheden en de mogelijkheid van sound-on-sound opnames. Hij was veel beter dan onze oude recorder, maar met sound-on-sound opnames ging de kwaliteit toch snel achteruit. Toen was dat echter geen probleem. Deze manier van opnemen is de start geweest van veel musici en zo maakten ze opnames van zichzelf en demo's, en ik dus ook. Ik heb de Uher nog steeds, dus hier is een plaatje.
Click for a bigger picture

Het moet rond 1965 geweest zijn dat we hem kochten. We gebruikte hem ook om geluid bij mijn vaders 8mm films te doen. Ik heb een project gemaakt van de film die mijn vader in London had gemaakt en gebruikte muziek en geluidseffecten. Toen ik me opgaf voor de Film Academie in 1968 nam ik de film mee. De Film Academy heeft me echter niet geaccepteerd, omdat ik meer ge´nteresseerd was in geluid dan in beeld, en echt ge´nteresseerd in geluid waren zij juist niet. Dat is goed te horen aan de Nederlandse films van de 60er en 70er jaren (en soms nog 80er jaren): het geluid is afgrijselijk.

Maar het geluid van demos waren nog erger, maar dat is begrijpelijk.
Ik heb erg veel opnames, zowel op de Uher gemaakt als de TEAC die ik zelf later kocht, en als ik op de geluidskwaliteit let zijn de meeste (waarschijlijk allemaal) niet echt geschikt om op een site te zetten. En niet alleen het geluid, maar ook mijn performance is ver van professioneel. Maar als ik naar de banden luister, dan vind ik sommige ideeŰn muzikaal heel interessant. Sommige composities zijn gewaagd en .... de meeste vind ik nog steeds mooi - iets wat ik niet verwachtte toen ik met deze site begon. De site is dan ook veel groter geworden dan ik had gedacht. Hier zijn drie van mijn composities, opgenomen met de UHER.

Canon d'╔cosse Simple tune Completion
Eigenlijk een probeerseltje. Een soort canon voor drie accordeons. Hier speel ik rhythm gitaar, orgel en een gitaarsolo. Ik weet niet hoe dit liedje ontstond, maar ik vind het wel grappig. Ik verzeker je dat ik geen drugs gebruikte, maar dit vreemde liedje is gebasseerd op 6/9 accoorden en een wisselende maatsoort. Gitaarspel en zang.

Er zijn nog veel meer composities, maar dat zou te veel ruimte innemen

De volgende fase was toen ik werk had (vanaf februari 1973), en ik kocht een TEAC 4-sporen machine en een TEAC mengpaneel. 
Waarschijnlijk niet lang daarna organiseerde ik een opname sessie bij mijn ouders (waar ik nog steeds woonde). Ik nodigde Chris Schuchard uit, onze drummer uit The Soul Connection en mijn broer Gerard de Boer om een compositie te spelen die ik had gemaakt. Chris op drums natuurlijk en mijn broer op gitaar. Ze staan op de foto links, maar die is wel van 10 jaar eerder gemaakt, toen we nog in de band zaten.
Ik nam Chris en Gerard op en speelde later zelf alle instrumenten en zangstemmen aan. Ik denk wel dat ik wat ver ging met bas, orgel, accordeon, en veel zangstemmen. Maar ik vind het een goede song. De titel is "To Get Off Scot-free". De lyrics zijn niet van mij, maar van iemand die ik kende via mijn broer.

To get off scot-free
(Click the photo to hear the song)

Hij was kunstschilder en noemde zich MichŔl Clement. Ik weet niet waar hij op dit moment is, of hij nog steeds schildert en zelfs wat zijn echte naam is. Ik weet wel dat ik zijn schilderijen mooi vond, want ik heb hem eens in zijn studio bezocht. Maar hij verdiende zijn geld vooral met import-export paintings. ( "a man's got to eat, you know!")
MichŔl Clement was ook de zanger van een band waar mijn broer toen in speelde. Die band heette Charles Neal, een engelse "vertaling" van de naam van de jongen die zijn PA-systeem uitleende: Kees Spijker.

Ik heb dit nummer dus opgenomen op de TEAC en gemixt. Ik wilde veel nummer opnemen, maar om elke keer mijn broer en Chris uit te nodigen was wat omslachtig. Een heleboel nummers deed ik dus alleen met gitaar, mijn stem en soms accordeon en/of orgel. Je hoort ook wel eens een basgitaar, die ik een tijdje van mijn broer heb geleend.

I don't mind

Reincarnation

Think it over now

Ik sta nog steeds achter het idee van dit liedje. Misschien was het al eerder gecomponeerd, maar ik besloot er in 1975 lyrics bij te maken om het te kunnen opnemen. Omdat het een beetje "Schots" klonk, heb ik het ook met accent gezongen. Dat probeer ik althans ;-) 

Dit is een onderwerp waarvoor ik me altijd heb ge´nteresseerd, dus besloot ik er maar eens een liedje over te maken. Re´ncarnatie. Toen ik het zong moest ik dat een beetje zachtjes doen omdat het al laat was. Het geeft een aparte sfeer eraan. Mono gemixed - of toch Uher?

Dit liedje heb ik diverse malen opgenomen, met de Uher Ŕn met de Teac. Ik vind het een mooi liedje en schaam me voor de verandering niet voor de lyrics. Voor de site heb ik een TEAC-versie gebruikt en gemixed met 2 fragmenten van een eerder Uher opname.

Net als de Uher periode heb ik ook veel opnames op de TEAC gemaakt, maar de ruimte ontbreekt om ze allemaal online te zetten.

Maar ik miste de drums en dacht erover om een ritmebox te kopen. Soms gebruikte ik ook het orgel in de kamer (zie foto). Maar dat was niet de klank die ik wilde. Bovendien als ik dat orgel voor opnames gebruikte vergat ik de klok stil te zetten, die vrolijk sloeg door de opnames heen.

Ik had mijn orgel uit de  Soul Connection als verkocht, dus besloot ik maar een nieuw orgel te kopen met ritme unit: een Wersi.

Op de foto het huis orgel, die ik soms voor opnames gebruikte.

Het was veel goedkopen om het Wersi orgel zelf in elkaar te zetten en de verschillende dozen in Duitsland te kopen. Het was nog steeds ERG duur, meer dan ik tegenwoordig zou hoeven te betalen voor het duurste Yamaha keyboard. En als ik het niet zelf zou bouwen, werd het nog eens twee keer zo duur, de prijs van een kleine auto. Belachelijk, eigenlijk!

Ergens tussen 1977 en 1983 heb ik het orgel, een Wersi Orion (W1T), gekocht. Een tranportabel model.  Twee manualen en een ritme unit. Het kostte me acht maanden om het te bouwen. Het geluid van de ritme box was eigenlijk helemaal niet goed. En het orgel was veel te groot, dus toen ik in 1985 het huis verliet, heb ik het orgel naar de VARA-studio gebracht, waar ik toen in de SVEM-studio werkte. Ik heb zelfs nog geprobeerd het orgel te verkopen, maar niemand wilde het ..................
Nou, niemand? Iemand wilde het kennelijk wel, want het werd in 1989 gestolen, toen de VARA met een verhuizing bezig was naar een nieuw gebouw, aan de overkant van dezelfde straat. Nu heb ik alleen nog foto's en opnames van het orgel. Ik hou de handleidingen als souvenir.

Maar hier zijn de foto's uit betere tijden met de Wersi Orion. Ik componeerde een heleboel liedjes op het orgel, meestal instrumentaal - je zult blij zijn dat te horen, denk ik  ;-)
Achter elke foto zit een compositie. De eerste twee herken je waarschijnlijk als de nummers die ik ook heb gearrangeerd voor de PT-band. De eerste is Tuesday Evening Session. De tweede heet ORION (natuurlijk vanwege de Wersi Orion) en die hebben we ook met de PT-band gespeeld. Beide versies zijn via deze pagina te bereiken.

Tuesday Evening Session (Wersi) Orion Spaceship (Wersi)

Zoals je kunt horen zijn de opnames nu in stereo. De reden is dat ik vier sporen opnam en in  stereo mixte naar een UHER LOGIC. Dan gebruikte ik de stereotrack weer om twee extra sporen bij op te nemen, enzovoort. 
Hieronder zijn de links naar de versies van de PT-band. In Orion Spaceship door de PT-band gebruikte ik ook de ARP-synthesizers en de Synton Vocoder op mijn werk.

Tuesday Evening Session door de PT-band Orion Spaceship door de PT-band.