Dit hoofdstuk gaat over de muziek die ik thuis maakte.
Het opnemen van de muziek die mijn broer en ik maakte begon toen mijn vader
een kleine bandrecorder kocht, ik geloof dat het een Aristona was. Ik heb nog
steeds de banden, maar het is moeilijk om te bepalen wanneer deze precies zijn
opgenomen. Ze zijn eigenlijk alleen maar interessant voor mijn broer en mij,
dus zal ik ze niet op deze site plaatsen.
Het werd interessanter na een bezoek bij een ook van me.
Mijn oom had namelijk een heel wat mooiere recorder en ik vond hem
prachtig, en gelukkig mijn vader ook, dus heeft hij er net zo een
gekocht, een Uher Royal. Een pracht machine met 4 snelheden en de
mogelijkheid van sound-on-sound opnames. Hij was veel beter dan onze
oude recorder, maar met
sound-on-sound opnames ging de kwaliteit toch snel achteruit. Toen was
dat echter geen probleem. Deze manier van opnemen is de start geweest
van veel musici en zo maakten ze opnames van zichzelf en demo's, en ik
dus ook. Ik heb de Uher nog steeds, dus hier is een plaatje. |
|
Het moet rond 1965 geweest zijn dat we hem kochten. We
gebruikte hem ook om geluid bij mijn vaders 8mm films te doen. Ik heb een
project gemaakt van de film die mijn vader in London had gemaakt en gebruikte
muziek en geluidseffecten. Toen ik me opgaf voor de Film Academie in 1968 nam
ik de film mee. De Film Academy heeft me echter niet geaccepteerd, omdat ik
meer geïnteresseerd was in geluid dan in beeld, en echt geïnteresseerd in
geluid waren zij juist niet. Dat is goed te horen aan de Nederlandse films van
de 60er en 70er jaren (en soms nog 80er jaren): het geluid is afgrijselijk.
Maar het geluid van demos waren nog erger, maar dat is
begrijpelijk.
Ik heb erg veel opnames, zowel op de Uher gemaakt als de TEAC die ik zelf
later kocht, en als ik op de geluidskwaliteit let zijn de meeste
(waarschijlijk allemaal) niet echt geschikt om op een site te zetten. En niet
alleen het geluid, maar ook mijn performance
is ver van professioneel. Maar als ik naar de banden luister, dan vind ik
sommige ideeën muzikaal heel interessant. Sommige composities zijn gewaagd en
.... de meeste vind ik nog steeds mooi - iets wat ik niet verwachtte toen ik
met deze site begon. De site is dan ook veel groter geworden dan ik had
gedacht. Hier zijn drie van mijn composities, opgenomen met de UHER.
Canon d'Écosse |
Simple tune |
Completion |
Eigenlijk een probeerseltje.
Een soort canon voor drie accordeons. |
Hier speel ik rhythm gitaar, orgel en een
gitaarsolo. Ik weet niet hoe dit liedje ontstond, maar ik vind het wel
grappig. |
Ik verzeker je dat ik geen drugs gebruikte,
maar dit vreemde liedje is gebasseerd op 6/9 accoorden en een wisselende
maatsoort. Gitaarspel en zang. |
Er zijn nog veel meer composities, maar dat zou te veel ruimte
innemen
De volgende fase was toen ik werk had (vanaf
februari
1973), en ik kocht een TEAC 4-sporen
machine en een TEAC mengpaneel. |
Waarschijnlijk niet lang daarna organiseerde ik een opname sessie bij
mijn ouders (waar ik nog steeds woonde). Ik nodigde Chris
Schuchard uit, onze drummer
uit The Soul Connection en mijn broer Gerard
de Boer om een compositie te spelen die ik had gemaakt. Chris
op drums natuurlijk en mijn broer op gitaar. Ze staan op de foto links,
maar die is wel van 10 jaar eerder gemaakt, toen we nog in de band
zaten.
Ik nam Chris en Gerard op en speelde later zelf alle instrumenten en
zangstemmen aan. Ik denk wel dat ik wat ver ging met bas, orgel, accordeon,
en veel zangstemmen. Maar ik vind het een goede song. De titel is "To Get Off Scot-free".
De lyrics zijn niet van mij, maar van iemand die ik kende via mijn
broer. |
(Click
the photo to hear the song)
|
|
Hij was kunstschilder en noemde zich Michèl Clement. Ik
weet niet waar hij op dit moment is, of hij nog steeds schildert en
zelfs wat zijn echte naam is. Ik weet wel dat ik zijn schilderijen mooi
vond, want ik heb hem eens in zijn studio bezocht. Maar hij verdiende
zijn geld vooral met import-export paintings. ( "a man's got to
eat, you know!")
Michèl Clement was ook de zanger van een band waar mijn broer toen in
speelde. Die band heette Charles Neal, een engelse
"vertaling" van de naam van de jongen die zijn PA-systeem
uitleende: Kees Spijker. |
Ik heb dit nummer dus opgenomen op de TEAC en gemixt. Ik wilde
veel nummer opnemen, maar om elke keer mijn broer en Chris uit te nodigen was
wat omslachtig. Een heleboel nummers deed ik dus alleen met gitaar, mijn stem
en soms accordeon en/of orgel. Je hoort ook wel eens een basgitaar, die ik een
tijdje van mijn broer heb geleend.
I
don't mind |
Reincarnation |
Think it over now
|
Ik sta nog steeds achter het idee van
dit liedje. Misschien was het al eerder gecomponeerd, maar ik besloot er
in 1975 lyrics bij te maken om het te kunnen opnemen. Omdat het een
beetje "Schots" klonk, heb ik het ook met accent gezongen. Dat
probeer ik althans ;-) |
Dit is een onderwerp waarvoor ik me
altijd heb geïnteresseerd, dus besloot ik er maar eens een liedje over
te maken. Reïncarnatie. Toen ik het zong moest ik dat een beetje
zachtjes doen omdat het al laat was. Het geeft een aparte sfeer eraan.
Mono gemixed - of toch Uher? |
Dit liedje heb ik diverse malen opgenomen, met de Uher èn
met de Teac. Ik vind het een mooi liedje en schaam me voor de
verandering niet voor de lyrics. Voor de site heb ik een TEAC-versie
gebruikt en gemixed met 2 fragmenten van een eerder Uher opname. |
Net als de Uher periode heb ik ook veel opnames op de TEAC
gemaakt, maar de ruimte ontbreekt om ze allemaal online te zetten.
|
Maar ik miste de drums en dacht erover om een ritmebox te kopen. Soms
gebruikte ik ook het orgel in de kamer (zie foto). Maar dat was niet de
klank die ik wilde. Bovendien als ik dat orgel voor opnames gebruikte
vergat ik de klok stil te zetten, die vrolijk sloeg door de opnames
heen. Ik had mijn orgel uit de Soul Connection als verkocht,
dus besloot ik maar een nieuw orgel te kopen met ritme unit: een Wersi.
|
Op de foto het huis orgel, die ik soms voor opnames
gebruikte. |
Het was veel goedkopen om het Wersi orgel zelf in elkaar te
zetten en de verschillende dozen in Duitsland te kopen. Het was nog steeds ERG
duur, meer dan ik tegenwoordig zou hoeven te betalen voor het duurste Yamaha
keyboard. En als ik het niet zelf zou bouwen, werd het nog eens twee keer zo
duur, de prijs van een kleine auto. Belachelijk, eigenlijk!
Ergens tussen 1977 en 1983 heb ik het orgel, een Wersi Orion
(W1T), gekocht. Een tranportabel model. Twee manualen en een ritme unit.
Het kostte me acht maanden om het te bouwen. Het geluid van de ritme box was
eigenlijk helemaal niet goed. En het orgel was veel te groot, dus toen ik in 1985
het huis verliet, heb ik het orgel naar de VARA-studio gebracht, waar ik toen
in de SVEM-studio werkte. Ik heb zelfs nog geprobeerd het orgel te verkopen,
maar niemand wilde het ..................
Nou, niemand? Iemand wilde het kennelijk wel, want het werd in 1989 gestolen,
toen de VARA met een verhuizing bezig was naar een nieuw gebouw, aan de
overkant van dezelfde straat. Nu heb ik alleen nog foto's en opnames van het
orgel. Ik hou de handleidingen als souvenir.
Maar hier zijn de foto's uit betere
tijden met de Wersi Orion. Ik componeerde een heleboel liedjes op het orgel,
meestal instrumentaal - je zult blij zijn dat te horen, denk ik ;-)
Achter elke foto zit een compositie. De eerste twee herken je
waarschijnlijk als de nummers die ik ook heb gearrangeerd voor de PT-band.
De eerste is Tuesday Evening Session. De tweede heet ORION (natuurlijk
vanwege de Wersi Orion) en die hebben we ook met de PT-band
gespeeld. Beide versies zijn via deze pagina te bereiken.
|
|