My
brother smiling at the camera and me listening to the radio.
|
Ik ben geboren in Nederlands Indië op10
augustus 1949. De onafhankelijkheid zou Indonesië pas in december dat
jaar krijgen, hoewel de Javanen daar anders over dachten.
In zeker zin ben ik het
daar wel mee eens. Indonesië was in de tweede wereldoorlog immers van
Nederland afgepakt door Japan, nadat Nederland aan Japan de oorlog had verklaard.
Japan gaf Indonesië zijn onafhankelijkheid.
Na de tweede wereldoorlog,
dat Japan verloor, wilden de Nederlanders Indonesië weer terug, maar daar was
niet iedereen het over eens. Natuurlijk de Indonesiërs niet, vooral de
Javanen, maar ook andere landen niet. Het kostte twee lokale oorlogen,
voor het gemak "politionele acties" genoemd, vele levens en
politieke dwang van Amerika (die dreigede de Marshall hulp aan ons land te
stoppen) voordat Nederland (onder Beel en Drees) gedwongen waren om Indonesië
haar onafhankelijkheid te geven.
Toen mijn ouders en broer
in 1947 naar Indonesië gingen was het dus nog steeds Nederlands Indië. De
onafhankelijkheidsverklaring met Indonesië werd in december 1949 getekend,
een paar maanden nadat ik was geboren.
We bleven tot 1956 en in
die jaren waren er een paar gebeurtenissen belangrijk voor mijn muzikale
toekomst.
Ik
herinner me dat ik thuiskwam uit het kleuterklasje (een paar huizen
van waar ik woonde) en muziek uit ons huis hoorde komen. Mijn ouders hadden
een grammofoon gekocht en waren een plaat van Doris Day aan het afspelen.
Het was natuurlijk een 78-toeren plaat en mijn ouders zouden in de jaren
daarna nog veel platen kopen van artiesten als Nat King Cole, Louis
Armstrong, Pee Wee Hunt, Patty Page en vele anderen. Ik heb nog veel van
die platen, waarvan sommige met een prachtig label in in Engels en Chinees.
Ik werd dus groot gebracht met muziek van de artiesten die ik zojuist
noemde. Ik vind deze muziek nog steeds mooi en dat heeft niet alleen met
sentiment te maken.
|
Label van "Seven Lonely
Days" met daaronder de chinese titel
|
|
Ik kan me deze gebeurtenis niet
herinneren, maar deze foto is genomen op een feestje in Bogor, Indonesië.
Ik ben hier aan het zingen en het ziet er naar uit dat ik erg mijn best
doe, terwijl het andere jongetje naar me kijkt met verwondering ;-)
De reden dat ik deze foto
laat zien is omdat in Amsterdam, op de lagere school, ik ook veel
zong, samen met een vriendje van mij. Later wilde ik niet graag meer
zingen, maar zo nu komt het toch weer terug, zoals op deze site zal blijken.
|
Ik kan me ook een andere
gebeurtenis herinneren en toen speelde ik zelf. Nou ja, zelf, ik had hulp van
een man die mijn hand vast hield om op de Gong te slaan. Ja, inderdaad, een
Gong, een van de instrumenten in een gamelan orkest. Het maakte kennelijk
indruk op me, want ik kan het me nog herinneren - en ik kan me eigenlijk niet
veel herinneren uit die jaren. Het was in een kampong naast ons huis in
Oost-Java, waar we het laatste jaar van ons verblijf in Indonesië woonden,
Bij diezelfde gelegenheid speelde mijn broer op de beduk (drums).
Ik had hulp bij het spelen, maar mijn broer niet. Hij hield van trommelen en
drummen.
De eerste film die ik me kan
herinneren, maar dat was in Holland, was High Society (1956), met Grace
Kelly, Frank Sinatra, Louis Armstrong, Bing Crosby en vele anderen. Het was
een muziekfilm en een erge goede. Ik vind het nog steeds leuk om die film
te zien. De titelsong is een prachtig nummer van Louis Armstrong en zijn
band ("High Society Calypso") en ook "Now you has Jazz"
(Louis Armstrong en Bing Crosby) en ook bekend uit die film is "Who
wants to be a millionair?"
|
Maar wat me raakte was
"True Love".
Stel je voor: Bing Crosby met de prachtige Grace Kelly in een boot in het
maanlicht; Bing Crosby speelt op een klein soort accordeon en zingt
"True Love" samen met Grace. Het was zo romantisch!
Ik wist vanaf toen dat ik accordeon wilde leren spelen. Achteraf gezien is
het me nooit gelukt om met mijn accordeon Grace (of wie dan ook) in
een boot te krijgen.
|
|
|
Eerst moest ik me tevreden
stellen met een "lucht-accordeon". het schijnt dat ik dat
regelmatig deed en dat kon natuurlijk niet onopgemerkt blijven. Een oom van
mij had een kleine accordeon en leende het aan me. Ik ging meteen True Love
instuderen en kon het al gauw snel spelen. Zonder bladmuziek, want muziek
lezen kon ik nog niet. Klaarblijkelijk had ik talent.
|
Mijn broers muzikaliteit en ook
dat van mij hebben we niet van een vreemd. Mijn vader was in zijn jonge
jaren drummer. Hij was de jongste orkestleider van Nederland en speelde met
zijn band voornamelijk in Noord-Holland. De band heette The Merry Moochers.
De foto hiernaast werd genomen in Amsterdam in het hotel Krasnapolsky waar
ze in 1937 optraden.
|
You can click the photo
to see it in large size.
|
Mijn
broer Gerard wilde drummen, maar mijn vader wilde dat niet omdat zijn
ervaring was dat je alleen iets aan een drum hebt als je met anderen kan
spelen - in die dagen in ieder geval wel. Dus overtuigde mijn vader mijn
broer om een ander instrument te kiezen. Mijn broer koos gitaar. Een goede
keuze zou achteraf blijken. Dit betekende ook dat mijn broer en ik in
verschillende soorten muziek geïnteresseerd waren: ik ging mee met de smaak
van mijn ouders en mijn broer ging de kant op van country en Rock and Roll -
hij was natuurlijk wel 4 jaar ouder
dan ik.
|
Al gauw kreeg ik mijn
eigen accordeon, een cadeautje van Sinterklaas. Het werd speciaal gebracht
door Zwarte Piet. Ik wist toen natuurlijk nog niet dat die Piet mijn eigen
broer was.
Helaas is op deze foto
die mijn vader nam het hoofd van mijn broer als Zwarte Piet niet te
zien.
Met kerst had ik mijn
accordeon, mijn broer zijn gitaar en op deze foto zijn we te zien, samen
met onze moeder en een kerstboom.(Mijn vader nam natuurlijk de foto).
|
|
|