|
Op deze foto nog de oude
SVEM-studio en mijn collega's Fred de Beer
(l), Joost Brands
(m) en Theo Rijsdijk
(r) aan het overleggen.
We brachten veel tijd
door in de SVEM. Het was een beetje ons "kantoor", waar we samen
kwamen wanneer we konden, en praten over de toekomst en onze opdrachten,
problemen die we tegenkwamen en hoe we de zaak konden verbeteren.
Linksonder op deze foto
staat een Yamaha DX7, misschien wel de mijne, of de DX7 die we later voor
de SVEM mochten aanschaffen, toen bleek klanten erom vroegen.
|
Soms kwam ik tussen een
paar andere klusjes naar de SVEM. Omdat ik niet alleen in de SVEM werkte
lagen er soms wel 3 uur tussen bepaalde opnames en als de SVEM vrij was ging
ik daar aan de slag. En als ik zelf in de SVEM werkte bleef ik een beetje
langer om aan mijn probes te werken. Zo noem ik de kleine
tunetjes die ik op de Fairlight maakte en die ook op deze site staan - ik doe
er toch niets anders mee, behalve opgeven aan de BUMA/STEMRA.
Er is natuurlijk de Engelse betekenis van het woord probe, maar er zit
ook het Nederlandse woord "proberen" in, en dat is dus de
tweede reden waarom ik deze tunetjes "probes" noem. (Ik zei toch
dat ik van taal hield?). Vijf van mijn probes staan onder (en in)
onderstaande foto.
Deze foto laate het hele team
zien toen we verhuisden van de registratieruimte naar de vloer van studio
2. De kleine Neeve mengpaneel van Vara studio 5 was vervangen door een
met automatisch fadercontrol en dus mochten wij de kleine Neeve hebben.
We waren er erg blij mee.
Van links naar rechts: Herco de Boer,
John van Waes,
Fred de Beer,
Theo Rijsdijk
en Joost Brands.
|
|
|
Probe 1
|
Probe 2
|
Triumph
|
Probe 4
|
Probe 5 plus
|
Hier kun je klikken om de 5
verschillende "probes" te horen - je kunt ook op elk persoon
op de foto klikken.
Probe 1 is later gebruikt voor een programma. Ik heb geen opname van Probe 3,
of ik weet niet waar (en wat!) het is. Daarvoor in de plaats een probe met
een titel!. Triumph.
Ik heb ook geen gewonen opname van Probe 5, daarvoor in de plaats deze
versie, die ik heb gebruikt voor mijn "Walhalla Symfonie". Het
eeste deel is Probe 5 maar dan volgt de ARP 2500 rhythmtrack (die ik maakte
voor Alpha Alpha), en waar ik een nieuwe melodie op schreef. Ik noemde dat
twee stuk ProbeMCL, omdat ik MCL moest gebruiken in combinatie met de ARP
rhythm track. Ik nam de ARP-sequence op band op en middels SMPTE tijdcode
liet ik Fairlight IIx met de band meelopen. Nu noem ik het: Probe 5 plus.
Ik herinder me ook een
hoorspel waar ik mee bezig was en waarvoor ik iets speciaals bedacht, dus
ging ik 's avonds, na de opnames van het hoorspel, de SVEM in en maakte dit
kleine liedje, dat we de volgende dag konden gebruiken.
Het komt uit een knap hoorspel
"Het Vertrek" - een woord met twee betekenissen: "de
kamer" of "het weggaan". In dit spel wordt de hoofdpersoon
geboren (zijn vertrek uit de eerste kamer) en moet vervolgens van de ene naar
de andere kamer. In die kamers gebeuren dingen, leert hij dingen en moet hij
testen ondergaan om naar een andere kamer te mogen. Het doel in zijn leven
(dat hoort hij in een van de kamers) is om naar een speciale kamer te gaan om
iets te krijgen (hiervoor wordt het woord "precumonen" gebruikt,
een woord zonder betekenis). Maar tijdens zijn reis, raakt het gebouw waarin
de kamers bestaan, langzaam in verval. Aan het eind van het stuk zijn de
meeste kamers ruďnes en kunnen niet meer worden bereikt. Uiteindelijk sterft
de man, en begint een nieuw leven - want dat is wat het is: een
"levensloop". En het einde veronderstelt ook dat we die levensloop
steeds in een nieuw gebouw moeten volbrengen - wellicht tot we de
"precumonen" hebben gekregen. Een pracht stuk. Regisseur was Willy
Brill en de schrijfster van het stuk Ingrid van Delft.
In 1986 kwam Akai met de
S-900 sampler. Het was 12 bits en dat was beter dan de Fairlight in de SVEM.
De Fairlight IIx was slechts 8-bits!. Maar... de Fairlight III was ook al
uit, maar was zeer duur. Dat was bovendien een 16-bit sampler met veel nieuwe
mogelijkheden, zelfs audio editing. We waren onder de indruk, maar geld
ervoor was er niet ........ nog niet!
In 1986 was de Firato en
ons werd verteld dat we de SVEM daar moesten vertegenwoordigen. Ik wilde
niet. Mijn argument was dat we daar waren op een enorm bedrijf als de NOS te
representeren met een ouderwets 8-bit apparaat, terwijl misschien een stand
verder Akai stond, met hun veel beter klinkende en 20 keer goedkopere 12-bit
sampler. Ik had geen zin om voor gek te gaan staan! Overigens werden
voor twee nieuwe Jingle Productie Ruimtes bij de NOS
twee S-900 sampler aangeschaft. Ik mocht collega's erop wegwijs maken, maar
mocht zelf nooit in die JPR's werken - ik begrijp nog steeds niet waarom!
De chef waaraan we de Neeve mixer dankte, zorgde er ook voor dat we de nieuwe
Fairlight III kregen. Ik weet nog steeds niet hoe hij het voor elkaar kreeg,
maar dat deed hij. En we waren er erg blij mee.
De volgende foto is de enige die ik heb van de SVEM net de nieuwe Fairlight
III.
Hier op de voorgrond Theo Rijsdijk en ik zit achter de
Fairlight III. Op de achtergrond, achter de vleugel
zit Imre Somogyi,
producer van de NCRV, die inmiddels een nieuwe carričre heeft met 'teenlezen'.
|
De Fairlight III kwam en we
moesten het een week later op de Firato presenteren. De Firato was toen nog
een jaarlijkse beurs in Amsterdam (RAI) op het gebeid van Home
Entertainement. Theo, Fred, John, Joost en ik werkten hard om de nieuwe
Fairlight onder de knie te krijgen en we zaken elke dag, de hele dag, een
week lang, in de SVEM.
|