Ik maakte een
speciale tune om bezoekers aan onze stand, waar we demonstraties gaven,
op de Firato1986 welkom te heten. Dit is bovendien de beste manier om het
zelf te leren: het DOEN! Als je op de eerste foto klikt, hoor je dit tunetje,
dat begint met een sample van Zoot van de Muppetshow. Ik heb vorige
jaar wat met het Flash5 programma zitten stoeien en ik heb dat hier ook
neergezet - geen geweldige flashpresentatie, maar gewoon een extraatje. De
flashversie dus door op de tweede foto te klikken.
Audio only
|
Flash versie (experimentje uit 2004)
|
Op de firato zelf werkte
ik ook aan een tunetje tussen de presentatie door. Passanten konden mij aan
het werk zien met Fairlight. Ik had al eens een tune met ping pong geluiden
gemaakt op de Fairlight IIx en ik wilde het nog eens doen, dus vantevoren
had ik al wat geluiden gesampeld en werkte aan de volgende tune op de
Firato '86. Om het te horen: klik de foto rechts.
|
|
Ik deed
meerdere dingen in de SVEM en van veel daarvan heb ik ook opnames. Een paar
daarvan wil ik op deze site delen. Met Imre Somogyi bijvoorbeeld werkte ik mee aan het
programma "De lopende band", en ik maakte de begintunes van twee
van zijn andere programma's.
|
Op de foto links zijn Imre
Somogyi en ik aan het werken achter de Fairlight. Imre componeeerd ook en
kwam met orginele ideeën.
Ik componeerde en voerde
tunes uit voor zijn consumentenprogramma "Over Kopen Gesproken",
en voor zijn hobby programma over computers "Bulletin".
Hieronder kun je
klikken om de twee tunes te horen. Je kunt ook op die twee mannen links in
beeld klikken.
|
Over Kopen Gesproken
|
Bulletin
|
De tune voor "Over
Kopen Gesproken" is niet helemaal gemaakt op de Fairlight III.
Voornamelijk omdat ik thuis de tune ben begonnen en de Yamaha DX7 daar niet
uit wilde laten.
Wat ik vooral grappig vind is het einde. Vanaf 2'06" hoor je de melodie
drie keer - precies gelijk, want de melodie is gekopieerd en nog eens twee
keer geplakt. Maar omdat de onderliggende accoorden nogal veranderen is dat
nauwelijks merkbaar en acceptabel.
Imre kwam met een idee voor
de tune van zijn programma "Bulletin". Hij wilde morsecode in de
tune verwerken. Nu is dat ritmisch natuurlijk helemaal niet moeilijk, maar ik
besloot om het via de melodie te doen - en dat was iets lastiger. Maar
dankzij Fairlights Rhythm Sequencer was het toch te doen.
-... ..-
.-.. .-.. . - .. -.
B
U
L
L E T
I N
|
Luister naar de
tune van Bulletin en misschien kun je ontdekken hoe ik de morse code in het
arrangement heb verwerkt.
|
De tweede jingle was een
"probe" die ik met Fairlight III maakte. Het werd al gauw gebruikt
voor het programma.
"De lopende band",
was een wekelijks satirisch programma en voor elk programma moesten er
liedjes, nep reclames, enz. gemaakt worden. Dat werd dus allemaal in de SVEM
gedaan. Ik moest veel componeren en arrangeren. Soms bereidde ik dingen al
thuis voor op mijn Atari 1040, die we trouwens ook in de SVEM hadden, zoals
te zien is op de foto
achter Theo Rijsdijk (op de vorige pagina).
Voor een van de
afleveringen van het programma had een meisje een cassette gestuurd met een
zingende kanarie. Ze wilde dat we het vogeltje "Daar was laatst een
meisje loos" lieten zingen. Ik samplede de verschillden
kanariegeluiden van de cassette en maakte er het volgende liedje van ......
klik op de kanarie......
|
|
Van dit
programma hier nog twee opnames die ik op deze site kwijt wil: een
"reclame" voor een spelletje en een "reclame" voor een
pinpas. De laatste is te herkennen als Probe 1, die
ik maakte op de Fairlight IIx. Nu, hoe zo'n tune te "pas" kan
komen.
De Studio
voor Verbosonics en Electronische Muziek SVEM was het soort studio dat de BBC
al in 1955 had, maar de NOS wachtte ermee tot 1984 en toen was het eigenlijk
al te laat. Een paar jaar later schoten de thuisstudio's uit de grond,
doordat de computers goedkoop waren en er voldoende software en
kwaliteitssamplers op de markt kwamen. Componisten ging
"thuiswerken". En zonder technici. Ik heb nog geprobeerd voor te
stellen dat Joost Brands en ik "composers in residence" zouden
worden, maar dat idee werd van tafel geveegd ("Het NOB heeft technici,
geen componisten").
Joost Brands werkte altijd met Imre Somogyi of Bas Westerweel (AVRO) en ik met Imre Somogyi of Jelle Koolstra (NCRV). Soms werkte ik nog wel met Chaim Levano, een aardige kunstzinnige man die ontploft
van de ideeën. Maar dat was geen muziek en geen hoorspel, maar een kunstvorm
waarbij teksten werden gebruikt.
Maar toen Jelle Koolstra
stopte, waren mijn wekelijkse klusjes in de SVEM voorbij. Omdat het
werk inmiddels erg was teruggelopen, ben ik helemaal met de SVEM gestopt. Ik
deed daarna nog een paar hoorspelen, maar ook dat hield op.
Tijdens de SVEM jaren heb
ik mijn vrouw in Thailand ontmoet - 1983, ik ben getrouwd en kocht een huis -
1985, en mijn dochter werd geboren - 1987. Deze jaren waren erg belangrijk
voor me.
|