Ik maakte een speciale tune om bezoekers aan onze stand, waar we demonstraties gaven,  op de Firato1986 welkom te heten. Dit is bovendien de beste manier om het zelf te leren: het DOEN! Als je op de eerste foto klikt, hoor je dit tunetje, dat begint met een sample van Zoot van de Muppetshow.  Ik heb vorige jaar wat met het Flash5 programma zitten stoeien en ik heb dat hier ook neergezet - geen geweldige flashpresentatie, maar gewoon een extraatje. De flashversie dus door op de tweede foto te klikken.

Audio only
Klik om Firaco.RS te starten

Flash versie (experimentje uit 2004)
Klik om de flashversie van Firaco.RS af te spelen

Op de firato zelf werkte ik ook aan een tunetje tussen de presentatie door. Passanten konden mij aan het werk zien met Fairlight. Ik had al eens een tune met ping pong geluiden gemaakt op de Fairlight IIx en ik wilde het nog eens doen, dus vantevoren had ik al wat geluiden gesampeld en werkte aan de volgende tune op de Firato '86. Om het te horen: klik de foto rechts.

Chipipo

Ik deed meerdere dingen in de SVEM en van veel daarvan heb ik ook opnames. Een paar daarvan wil ik op deze site delen. Met Imre Somogyi bijvoorbeeld werkte ik mee aan het programma "De lopende band", en ik maakte de begintunes van twee van zijn andere programma's.

Imre en Herco achter Fairlight III

Op de foto links zijn Imre Somogyi en ik aan het werken achter de Fairlight. Imre componeeerd ook en kwam met orginele ideeën.

Ik componeerde en voerde tunes uit voor zijn consumentenprogramma "Over Kopen Gesproken", en voor zijn hobby programma over computers "Bulletin".

Hieronder kun je klikken om de twee tunes te horen. Je kunt ook op die twee mannen links in beeld klikken.

Over Kopen Gesproken

Bulletin

De tune voor "Over Kopen Gesproken" is niet helemaal gemaakt op de Fairlight III. Voornamelijk omdat ik thuis de tune ben begonnen en de Yamaha DX7 daar niet uit wilde laten.
Wat ik vooral grappig vind is het einde. Vanaf 2'06" hoor je de melodie drie keer - precies gelijk, want de melodie is gekopieerd en nog eens twee keer geplakt. Maar omdat de onderliggende accoorden nogal veranderen is dat nauwelijks merkbaar en acceptabel.

Imre kwam met een idee voor de tune van zijn programma "Bulletin". Hij wilde morsecode in de tune verwerken. Nu is dat ritmisch natuurlijk helemaal niet moeilijk, maar ik besloot om het via de melodie te doen - en dat was iets lastiger. Maar dankzij Fairlights Rhythm Sequencer was het toch te doen.

-... ..- .-.. .-.. . - .. -.
   B        U        L          L      E  T    I     N

Luister naar de tune van Bulletin en misschien kun je ontdekken hoe ik de morse code in het arrangement heb verwerkt.

 

Hier zijn een paar jingles van het programma "Bulletin"

Bulletin-jingle 1

Bulletin-jingle 2

De tweede jingle was een "probe" die ik met Fairlight III maakte. Het werd al gauw gebruikt voor het programma.

"De lopende band", was een wekelijks satirisch programma en voor elk programma moesten er liedjes, nep reclames, enz. gemaakt worden. Dat werd dus allemaal in de SVEM gedaan. Ik moest veel componeren en arrangeren. Soms bereidde ik dingen al thuis voor op mijn Atari 1040, die we trouwens ook in de SVEM hadden, zoals te zien is  op de foto achter Theo Rijsdijk (op de vorige pagina).

Voor een van de afleveringen van het programma had een meisje een cassette gestuurd met een zingende kanarie. Ze wilde dat we het vogeltje "Daar was laatst een meisje loos" lieten zingen. Ik samplede de verschillden kanariegeluiden van de cassette en maakte er het volgende liedje van ......

klik op de kanarie......

De Lopende Band: Kanarie

Van dit programma hier nog twee opnames die ik op deze site kwijt wil: een "reclame" voor een spelletje en een "reclame" voor een pinpas. De laatste is te herkennen als Probe 1, die ik maakte op de Fairlight IIx. Nu, hoe zo'n tune te "pas" kan komen.

Supertankerslag !

Fraude met de Pinpas

De Studio voor Verbosonics en Electronische Muziek SVEM was het soort studio dat de BBC al in 1955 had, maar de NOS wachtte ermee tot 1984 en toen was het eigenlijk al te laat. Een paar jaar later schoten de thuisstudio's uit de grond, doordat de computers goedkoop waren en er voldoende software en kwaliteitssamplers op de markt kwamen. Componisten ging "thuiswerken". En zonder technici. Ik heb nog geprobeerd voor te stellen dat Joost Brands en ik "composers in residence" zouden worden, maar dat idee werd van tafel geveegd ("Het NOB heeft technici, geen componisten").
Joost Brands werkte altijd met Imre Somogyi of
Bas Westerweel (AVRO) en ik met Imre Somogyi of Jelle Koolstra (NCRV). Soms werkte ik nog wel met Chaim Levano, een aardige kunstzinnige man die ontploft van de ideeën. Maar dat was geen muziek en geen hoorspel, maar een kunstvorm waarbij teksten werden gebruikt. 

Maar toen Jelle Koolstra stopte,  waren mijn wekelijkse klusjes in de SVEM voorbij. Omdat het werk inmiddels erg was teruggelopen, ben ik helemaal met de SVEM gestopt. Ik deed daarna nog een paar hoorspelen, maar ook dat hield op.

Tijdens de SVEM jaren heb ik mijn vrouw in Thailand ontmoet - 1983, ik ben getrouwd en kocht een huis - 1985, en mijn dochter werd geboren - 1987. Deze jaren waren erg belangrijk voor me.

Naar volgende hoofdstuk